Konferencyjnie

Niespełna tydzień temu uczestniczyłam w okrytej niezwykłą sławą konferencji „Technologie przyjemności. Kultura substancji psychoaktywnych” organizowanej przez takie oto gremium: Instytut Socjologii UJ, Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ, Katedra Performatyki na Wydziale Polonistyki UJ, Studencka Inicjatywa Narkopolityki. Zdarzenie stało się sławne na długo zanim pierwsi prelegencji zasiedli przy stoliku w sali Instytutu Socjologii UJ w Krakowie: fejsbukowe wydarzenie liczyło w pewnym momencie dobrze ponad tysiąc chętnych. Zdecydowanie laureat w kategorii akademicki „hype” roku (a może nie tylko roku?). Organizatorzy wprowadzili więc rejestrację, co niebacznie ogłosili tylko na stronie eventu – ponieważ miejsca wyczerpały się w godzinę, znakomita większość pozostała rozgoryczona i dawała wyraz swojemu rozczarowaniu albo wprost atakowala organizatorów. A każdy, kto kiedykolwiek cokolwiek organizował na jakiejkolwiek uczelni dobrze wie, jak niewdzięczna to rola i jak skomplikowanych zabiegów wymaga tak prosta, wydawałoby się, sprawa, jak przeniesienie panelu do większej sali. W każdym razie ogromne pdziękowania i czapki z głów dla organizatorów (a tak naprawdę Michała Gulika, doktoranta w ISzA UJ, za pomysł, upór i konsekwencję).  Był streaming i podobno czasem działał. Zdaje się, że będzie wydawnictwo. Załuję, że mogłam uczestniczyć tylko w bardzo ograniczonym zakresie.

Jutro kolejna konferencja, tym razem nieco innego kalibru i już nie w Krakowie, a w Lublinie  – Zwrot cyfrowy w humanistyce. Digital Humanities – etykieta, która w ostatnich latach stała się kolejnym „buzz word” akademickiego światka – powoli pojawia się także i u nas. No właśnie, hype/hajp czy coś więcej? Ile w cyfrowej humanistyce pozostaje humanistyki? Czy rację miał Lev Manovich pisząc kiedyś w jednym ze swoich tweetów, że tradycyjnej humanistyki należy się pozbyć (ale ujął to znacznie dosadniej – choć nie mam stosownej dokumentacji pod ręką, niestety, polegam na własnej pamięci). Między innymi o tym będę chciala podyskutować – sama zamierzam zastanowić się, czy „cyfrowość” jest jesczze w ogóle jakimś wyznacznikiem i czy może jesczze stanowić kryterium czegokolwiek, zwłaszcza w świecie, który w znaczący sposób staje się hybrydowy a materialność/rzeczowość nie tylko nie znika z pola widzenia, ale staje się wręcz kluczowa w dobie drukarek 3D i (jak chcą niektórzy) nadciągającej rewolucji postindustrialnej oraz „biurkowych fabryk”? Tak naprawdę jednak dręczy mnie pewien niepokój, czy aby humanistyka cyfrowa w polskim wydanie nie będzie się sprowadzać zaledwie do pomysłów na coraz bardziej wyrafinowane form wizualizacji danych, szukania wzorów i rezygnacji z bardziej zaawansowanej teorii (w  myśl postteoretyczności DH i jej metodologicznego skrzywienia)? Czy nie będzie to zwrot o charakterze prymarnie reakcyjnym – bo przecież u nas krytyczny potencjał studiów kulturowych, badań feministycznych, gender studies, teorii queer i zwrotu postkolonialnego (o innych „zwrotach” już nie wspominając) nigdy nie został ani rozpoznany, ani poważnie potraktowany, i wciąż często jest pozycjonowany w naszym akademickim światku jako fanaberia. Czy nie będzie to próba wepchnięcia nas do kąta, w którym zadaniem humanistów ma być zajmowanie się tym, co „uniwersalne i ponadczasowe”, „pięknem”, „wartościami” i „dziedzictwem”? Czy kogoś takie pytania też nurtują? Zobaczymy jutro.

Advertisements

About nytuan

Moje oficjalne bio akademickie: Dr Anna Nacher – asystent w Katedrze Mediów Audiowizualnych Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Aktualne tematy badań własnych: analiza przemian dyskursu przestrzeni w mediach nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, locative media), praktyki dyskursywne Internetu drugiej generacji (folksonomia i architektura informacji). Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender. Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny. Wolny czas najchętniej spędza podróżując na rowerze bądź uprawiając trekking w górach Europy i Azji. Miłośniczka przestrzeni wielkomiejskich i dzikiej przyrody. W 2006 roku obroniła (z wyróżnieniem) na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej doktorat dotyczący kategorii gender w telewizji. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inne ważniejsze publikacje: Reality TV niebezpieczne związki z rzeczywistością [w:] Rzeczywistość a dokument, red. M. Miśkowiec, M. Kozień-Świca, Kraków 2008: Muzeum Historii Fotografii; Cyborg jako kłącze – polityka produktywnych sprzeczności [w:] red. Radkiewicz M., Gender – konteksty, Kraków 2004: Rabid, “Przygody nowoczesności poza euroamerykańskim centrum” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3 / 2007, “Pasaże ekstazy” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 / 2007; „Kulturoznawstwo – studia nad płcią. O potrzebie aliansu” [w:] „Kultura Współczesna”, nr 2 (52) / 2007, „Zagubiony w gatunkowym labiryncie – kilka uwag o modelu analizy gatunkowej w telewizji” [w:] „Kultura Popularna”, nr 1 (15)/2006. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Od roku 2007 uczestniczy w dwuletnim ministerialnym projekcie badawczym „Miasto w sztuce – sztuka miasta: analiza kulturowa przestrzeni miejskich przełomu XX/XXI w.” Studentów uczestniczących w prowadzonych przeze mnie kursach zapraszam z korzystania z materiałów zamieszczonych na https://nytuan.wordpress.com oraz do współtworzenia bloga.

Posted on 24/10/2012, in konferencje and tagged , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s