Przegląd Kulturoznawczy

W całym szaleństwie związanym z kończeniem książki zapomniałam o tym, że ukazał się (już jakiś czas temu) „cyberkulturowy” numer Przeglądu Kulturoznawczego. Przypomniala o tym Ewa Wójtowicz krótką notką na swoim blogu, to mnie wypada tym bardziej (w związku z pełnioną funkcją 🙂 i jako autorce artykułu poświęconego remiksowi, a właściwie koegzystencji dwu podobnych, choć niezupełnie tożsamych pojęć: remiks i mashup. Numer można także nabyć w postaci pliku lub plików pojedynczych artykułów (3,59 za artykuł – piszę bez skrupułów, bo cena nie rujnuje kieszeni, nawet studenckiej; kieszeni młodszego pracownika naukowego też nie ;-). Głównym tematem wiodącym okazał się być wątek bardzo aktualny – relacja między sztuką, nauką i technologią. Dla mnie jednym z najciekawszych artykułów jest opis projektu Blue Morph Victorii Vesny i James Gimzewskiego, który zresztą miałam przyjemność tłumaczyć (co było niezłą przygodą). Praca redakcyjna nad czasopismem naukowym (najczęściej są to kwartalniki lub – w szczególnych przypadkach – półroczniki) w niespodziewany i zadziwiający sposób przypomina czasami skrzyżowanie serialu The Killing (oczywiście minus krwawe ofiary – przynajmniej do tej pory) ze szlachetnym powabem oldskulowej humanistyki, do jakiej czasami zdarza mi się tęsknić w chwilach przemęczenia obfitością interesujących materiałów dostępnych w open access i następcach nieodżałowanej (choć częściowo – ale tylko częściowo – już zastąpionej przez kolejne „projekty”) library.nu. Są więc nieoczekiwane zwroty akcji (czasem po wielekroć), budżetowe dreszcze ekscytacji i napięcia, przesyłanie brakujących elementów w trakcie ostatnich 20 minut przed wsylaniem do wydawnictwa, obawy przy otwieraniu plików z kolejnymi recenzjami (to nie jest żadna fikcja anymore!) – ale jest także konieczność drobiazgowego sprawdzania wielu szczegółów, które zachwycą każdego / każdą humanist(k)ę z krwi i kości, bo wymagają dogłębnej eksploracji archiwum i ustalania wersji; są inspirujące wymiany myśli i maili, jest euforia i adrenalina po udanej burzy mózgów i czasem bywa też satysfakcja z efektu. I lęk przed otwarciem pierwszego wydrukowanego egzemplarza (bo ja akurat mam takiego farta, że zawsze rzucają mi się w oczy ostatnie błędy, które jakimś cudem przetrwały trzy korekty). Jak jednak kiedyś pocieszyla mnie koleżanka – „i tak tego nikt nie czyta”. Wszyscy uwielbiają narzekać i marudzić, jaka ta nasza humanistyka marna. A może jednak nie?

Advertisements

About nytuan

Moje oficjalne bio akademickie: Dr Anna Nacher – asystent w Katedrze Mediów Audiowizualnych Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Aktualne tematy badań własnych: analiza przemian dyskursu przestrzeni w mediach nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, locative media), praktyki dyskursywne Internetu drugiej generacji (folksonomia i architektura informacji). Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender. Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny. Wolny czas najchętniej spędza podróżując na rowerze bądź uprawiając trekking w górach Europy i Azji. Miłośniczka przestrzeni wielkomiejskich i dzikiej przyrody. W 2006 roku obroniła (z wyróżnieniem) na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej doktorat dotyczący kategorii gender w telewizji. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inne ważniejsze publikacje: Reality TV niebezpieczne związki z rzeczywistością [w:] Rzeczywistość a dokument, red. M. Miśkowiec, M. Kozień-Świca, Kraków 2008: Muzeum Historii Fotografii; Cyborg jako kłącze – polityka produktywnych sprzeczności [w:] red. Radkiewicz M., Gender – konteksty, Kraków 2004: Rabid, “Przygody nowoczesności poza euroamerykańskim centrum” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3 / 2007, “Pasaże ekstazy” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 / 2007; „Kulturoznawstwo – studia nad płcią. O potrzebie aliansu” [w:] „Kultura Współczesna”, nr 2 (52) / 2007, „Zagubiony w gatunkowym labiryncie – kilka uwag o modelu analizy gatunkowej w telewizji” [w:] „Kultura Popularna”, nr 1 (15)/2006. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Od roku 2007 uczestniczy w dwuletnim ministerialnym projekcie badawczym „Miasto w sztuce – sztuka miasta: analiza kulturowa przestrzeni miejskich przełomu XX/XXI w.” Studentów uczestniczących w prowadzonych przeze mnie kursach zapraszam z korzystania z materiałów zamieszczonych na https://nytuan.wordpress.com oraz do współtworzenia bloga.

Posted on 07/03/2012, in cyberkultura, interesujące zasoby online, publikacje and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s