nowe media i płeć

Zajmując się przygotowaniami do nowego kursu (który właściwie już się dzieje, na warszawskich genderach), trafiłam na zestawienie (poniżej) sposobow  w jakie traktują technologię kobiety i mężczyźni. To za Cornelią Bruner, Dorothy Bennett i Margaret Honey, które badały fantazje oraz oczekiwania kobiet i mężczyzn wokół technologii – z trzeciego rozdziału zatytułowanego „Girl Games and Technological Desire”, pochodzącego ze zbioru „From Barbie to Mortal Kombat. Gender and Computer Games pod redakcją H. Jenkinsa i J. Cassel (książka już nienowa, od tamtej pory ukazał się swoisty sequel pod redakcją Yasmine Kafai). I naszła mnie myśl, że to, co nazywa się czasem „nowymi nowymi mediami” ( w sensie ich interkonektywności, społecznościowości i zbliżenia do realnego doświadczenia) jak najbardziej odpowiada kolumnie po lewej: mamy zatem być może do czynienia z „kobiecymi mediami”? Co tłumaczy niechęć do tego oblicza sieci ze strony geeków (wystarczy zajrzeć na nettime). Nie zdolam teraz rozwiklać tego skrótu myślowego, pociąg do Warszawy jutro o 7.14, ale chcę powrócić do tego obiecującego wątku.

Table 3.1 Technology
Women
fantasize about it as a
MEDIUM
Men
fantasize about it as a
PRODUCT
Women
see it as a
TOOL
Men
see it as a
WEAPON
Woman
want to use it for
COMMUNICATION
Men
want to use it for
CONTROL
Women
are impressed with its potential for
CREATION
Men
are impressed with its potential for
POWER
Women
see it as
EXPRESSIVE
Men
see it as
INSTRUMENTAL
Women
ask it for
FLEXIBILITY
Men
ask it for
SPEED
Women
are concerned with its
EFFECTIVENESS
Men
are concerned with its
EFFICIENCY
Women
like its ability to facilitate
SHARING
Men
like its ability to grant them
AUTONOMY
Women
are concerned with
INTEGRATING
it into their personal lives
Men
are intent on
CONSUMING
it
Women
talk about wanting to
EXPLORE
worlds
Men
talk about using it to
EXPLOIT
resources andpotentialities
Women
are
EMPOWERED
by it
Men
want
TRANSCENDENCE
Reklamy

About nytuan

Moje oficjalne bio akademickie: Dr Anna Nacher – asystent w Katedrze Mediów Audiowizualnych Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Aktualne tematy badań własnych: analiza przemian dyskursu przestrzeni w mediach nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, locative media), praktyki dyskursywne Internetu drugiej generacji (folksonomia i architektura informacji). Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender. Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny. Wolny czas najchętniej spędza podróżując na rowerze bądź uprawiając trekking w górach Europy i Azji. Miłośniczka przestrzeni wielkomiejskich i dzikiej przyrody. W 2006 roku obroniła (z wyróżnieniem) na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej doktorat dotyczący kategorii gender w telewizji. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inne ważniejsze publikacje: Reality TV niebezpieczne związki z rzeczywistością [w:] Rzeczywistość a dokument, red. M. Miśkowiec, M. Kozień-Świca, Kraków 2008: Muzeum Historii Fotografii; Cyborg jako kłącze – polityka produktywnych sprzeczności [w:] red. Radkiewicz M., Gender – konteksty, Kraków 2004: Rabid, “Przygody nowoczesności poza euroamerykańskim centrum” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3 / 2007, “Pasaże ekstazy” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 / 2007; „Kulturoznawstwo – studia nad płcią. O potrzebie aliansu” [w:] „Kultura Współczesna”, nr 2 (52) / 2007, „Zagubiony w gatunkowym labiryncie – kilka uwag o modelu analizy gatunkowej w telewizji” [w:] „Kultura Popularna”, nr 1 (15)/2006. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Od roku 2007 uczestniczy w dwuletnim ministerialnym projekcie badawczym „Miasto w sztuce – sztuka miasta: analiza kulturowa przestrzeni miejskich przełomu XX/XXI w.” Studentów uczestniczących w prowadzonych przeze mnie kursach zapraszam z korzystania z materiałów zamieszczonych na https://nytuan.wordpress.com oraz do współtworzenia bloga.

Posted on 16/04/2011, in cyberkultura, gender studies and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s